Přihlásit se | Registrace

Arthas 09: Nová naděje

arthas_banner

Za necelý měsíc se odehraje další ročník larpu Arthas, tentokrát ve zcela novém kabátě. Po pěti ročnících ve fantasy kutně hra otevřeně obléká sci-fi uniformu a přechází do „imperiální„ roviny. Arthas se veřejně stává jednou z planet galaktického Impéria, ovládaného na jedné straně konzervativní císařskou byrokracií a na druhé straně konzumním chaosem obchodních megakorporací.

Z toho si ale letošní hráči příliš neužijí. Obyvatelnými planetami se v Impériu neplýtvá. I když bylo loni primitivní obyvatelstvo Arthasu vybito, přivítá tento divoký a nebezpečný svět nové osadníky – trestance.

Odsouzenci na smrt nebo doživotí, sesbíraní ze všech koutů galaxie, mají na povrchu imperiální vězeňské planety Arthas takřka absolutní svobodu. Mohou žít i umřít dle libosti. Ale navíc, Impérium jim dává ještě jednu šanci – ti nejschopnější mají naději na amnestii a propustku do kolonií. Na oplátku žádá Impérium jedinou povinnost – udržovat v chodu generátory projektu Fenomén Jorick. Selhání se nepřipouští.

Jak to funguje?

Již tradičně nabízí herní systém Arthasu maximální svobodu v tvorbě a vývoji postavy. Neexistují žádná pevně daná „povolání“ nebo body dovedností a zkušenosti. Každý hráč má právo vymyslet si, cokoli se mu zlíbí, a následně to konzultovat s organizátory. Jak před akcí, tak během akce se orgové snaží hráči vyjít vstříc – pokud to, co si hráč vymyslí, dává smysl a je možné to nějak skloubit s principy, na kterých funguje svět, pak nic není nemožné. Velký důraz se klade na experimentování. Stejně jako v reálném světě – nejlepší způsob, jak na něco nového přijít, je vyzkoušet to.

Je samozřejmé, že takový přístup klade velké nároky na dostupnost orgů – je potřeba, aby byli přítomni takřka všude, kde se něco děje. V rozumném počtu hráčů a s pomocí vysílaček to ale jde zvládnout. Navíc herní území (bývalý vojenský prostor) je sice hezky členité, ale nikoli přehnaně veliké. Hra spoléhá především na zdravý rozum hráčů (a nerozumní hráči na Arthas nejezdí).

A co se tedy bude dít?

Byli bychom rádi, kdyby se nám na těch několik dní podařilo společně s hráči vytvořit iluzi vězeňské planety, kde jsou její obyvatelé nuceni najít každý své místo v neobvyklé společnosti a vybojovat si naději na lepší život. Máme pro to k dispozici dobré herní území a dobré hráče – jejich postavy jsou rozmanitou bandou podivných existencí. Každý má svou problémovou minulost a na krku zločin, za který se dostává minimálně doživotí, a přesto se musí naučit žít vedle sebe a spolupracovat. Nebo umřít.

Cesta k přežití je spletitá – je třeba hledat zásilky potravin a vyrábět potřebné vybavení z toho, co planeta dá. Je možné šmelit s vojáky Imperiální armády nebo kývnout na nějakou nebezpečnou prácičku pro vědce z nedaleké základny. Je nezbytně nutné udržovat v chodu generátory. A navíc – Arthas má pořád svá tajemství…

A ještě trocha teorie…

Je poměrně těžké popsat předem, co můžete od Arthasu očekávat. Loni nám, jeho autorům, bylo po uveřejnění pozvánky „vyčteno„, že jde nejspíš o jakýsi dort pejska a kočičky, kde je možné všechno a zároveň nic. Na rozdíl od jinak koncipovaných larpů neměl Arthas nikdy dějovou linii zřejmou předem a vždy se snažil spíše o simulaci fungování světa jako takového (snad se v tom odrážel systém bývalé Lakárie, která na organizátorech jistě zanechala své stopy). Vlivem malého počtu hráčů se však tento „model živoucí planety„ poměrně často změnil v „survival larp„ zdecimované skupiny uprchlíků. Proto jsme také postupně opustili „florijský„ systém boje o světskou, duchovní a jinou moc a i letos bude těžiště děje nejspíše spočívat v soužití specifické skupiny postav.

Také konečně uzrál čas posunout se dále v oblasti settingu. Fantasy svět Arthasu se zdál na první pohled nemastný neslaný – žádné nelidské rasy, žádné epické bitvy nebo magická zvířata. Nadpřirozeno, pokud se objevilo, bylo spíše frustrující svou nepochopitelnou povahou, než aby hráčům přinášelo onen pověstný „zážitek vytržení z reality„.

Naopak sci-fi larpů je jako šafránu. Náš svět navíc nabízí možnost aktivně se podílet na jeho tvorbě a rozšiřování. Na místě je sice námitka, že pro hráče obyvatel izolované vězeňské planety nemá pestrý a propracovaný vesmír význam, ale věříme, že vás stejně jako nás může bavit fantazírování na galaktické úrovni. Také si myslíme, že na hru bude mít pozitivní dopad, budete-li mít pocit, že vaše postavy jsou součástí velkého a živoucího celku a nikoli jen archetypy, které někdo sesypal na jedno místo. Organizátoři jsou holt z té školy, která sází víc na „hraní si„, než na sofistikované psychologické experimenty :-)

Důležité údaje

  • Kdy: 17. – 21. června 2009
  • Kde: Oldřichov u Písku, jižní Čechy
  • Kam: http://arthas.lithien.com, diskutovat s námi lze pomocí mailu a na diskuzním serveru Hofyland
  • Kdo:
    Zip & Mort – námět, režie, pravidla, postavy
    Nerion – korektury, koherence, rekvizity
    Ryťa – zázemí, catering

Jeden komentář k příspěvku “Arthas 09: Nová naděje”

  1. Od Ismael,

    Zopakuji, co jinde napsal někdo jiný: „Kéž by takto všichni orgové podali informace o své připravované hře,“ protože jsem stejného názoru. I když teď působím trochu „lektorsky„, protože loni jsem to byl taky já, kdo zmíněnou kritiku o kočičce a pejskovi napsal (ale na druhou stranu na základě toho vznikl celkem pěkný celý článek).

    Na to, že o svých hrách umí psát Daysir, jsme si už asi všichni zvykli. Takže tohle je velmi milé překvapení – a zdá se, že nejen pro mě, jak ukazuje hodnocení (a momentálně umístění na třetím místě v Nejlépe hodnocených článcích). Takže moc díky za článek. Ostatně hned jsem dostal chuť se na hru podívat – jestli je tak dobrá, jako je napsaná upoutávka ;)

Zanechte komentář