Přihlásit se | Registrace

Court of Moravia uvádí: Larpvíkend 6

Hvězdní hráči

O víkendu 6.-8. listopadu bude Brno opět patřit komornímu larpu. Šesté pokračování festivalu Larpvíkend čeká na svoje hráče, mezi které jste tímto srdečně zváni i vy. Pokud máte s larpem nějaké zkušenost, jistě víte, co čekat — pokud nikoli, je Larpvíkend ideální příležitost, jak s tímto druhem zábavy začít.

V tomto článku bych vás chtěl na Larpvíkend 6 nalákat především tím, že vám prozradím, na co se můžete těšit. Krátce shrnu ty staré a dobré prvky, které se po šesti ročnících stávají tradicí, a pak se společně podíváme na zoubek několika novým překvapením.

Staré dobré

KoncertOff-program z Larpvíkendu 5

Larpvíkend je festival komorního larpu. Během celého víkendu si tedy budete moci na různých místech Brna vyzkoušet krátké komorní hry (pro 6-20 hráčů). Prostory, ve kterých se hry budou odehrávat, jsme vybrali tak, aby podporovaly atmosféru hry — můžete tedy opět očekávat sklepení, bary, historické sály i divadelní jeviště.

Výběr bude jen a zcela na vás. Můžete si vybrat jak podle vaší žánrové preference (zda chcete vážnou hru či komedii), tak z různých repríz jedné a té samé hry (zda máte čas v pátek večer, sobotu či neděli). Samozřejmě se nemusíte účastnit všech her, takže pokud zatím máte ke komornímu larpu spíše rezervovaný postoj, vyzkoušejte klidně jen jednu hru. Bude vás to stát pouhé čtyři hodiny vašeho času — a třeba v této zábavě najdete stejné zalíbení jako stovky jiných hráčů.

Stejně jako loni plánujeme i letos off-program a párty, na které se budete moci potkat s vašimi spoluhráči, seznámit se a pobavit se i mimo roli. Pro mimobrněnské účastníky jsme zajistili prostor pro složení zavazadel a přespání, ať už v posteli nebo ve vlastních spacácích. Centrální bod celého festivalu bude díky úzké spolupráci s kavárnou Trojka útulné místo se snadnou dostupností přímo v centru města.

Nová překvapení

ProstoryJedny z herních prostor Larpvíkendu 5

Již minulý rok jsme hráčům přinesli možnost vyzkoušet si slovenský larp. Letos je ale nabídka zahraničních larpů ještě pestřejší. Účast na Larpvíkendu přislíbily organizátorské skupiny ze všech zemí Visegrádské čtyřky, takže si budete moci zahrát nejen české komorní larpy, ale i ty slovenské, polské a maďarské.

Naše pozvání přijala Prague by Night, která uvede premiéru komorního larpu z divadelního prostředí Derniéra, třebíčské sdružení Halahoj s politickým larpem Gaza, nitranská skupina ERA s dvojicí larpových jeep-her Minulosť, s.r.o.Dva svety, polské Stowarzyszenie Wielosfer se shakespearovským Midsummer´s Night (Snem noci svatojanské) a psychologicko-hororovým larpem In the Mountain of Madness (V horách šílenství), maďarská skupina Ostromjáték Hagyományőrző Egyesület dorazí s larpem Babel, který zpracovává téma ztráty schopnosti komunikovat. Pořadatelské sdružení Court of Moravia uvede několik repríz starších her (1789, Star, KořistKlub sebevrahů) a jako tradičně přispěje i premiérovým larpem; tentokráte půjde o odlehčenou hru ze světa komiksových padouchů Zlouni.

Anotace všech her si můžete přečíst přímo na stránkách Larpvíkendu v českém i anglické jazyce.

Mezinárodní účast Larpvíkendu, podpořená Visegrádským fondem, také znamená, že některé larpy si zahrajete v angličtině. Konkrétně půjde o všechny polské a maďarské hry, premiérový larp Zlouni a reprízy 1789Star. V této souvislostí také zdůrazním, že hraní larpů v angličtině není vůbec žádný problém. I když to na první pohled může znít strašidelně a obtížně, skutečně si vystačíte se slovní zásobou odkoukanou z amerických filmů s titulky.

Horizonty

Polský larp Sen noci svatojánskéPolský larp Sen noci svatojánské

Šestý Larpvíkend je pro nás, coby organizátory, krokem někam dál. Nepočítaje první, spíše individuální pokusy o sblížení na skandinávských konferencích a českém Odrazu, je toto první příležitost, kdy se mohou čeští hráči skutečně potkat se zahraničními organizátory a vyzkoušet si jejich hry.

Odpustím si obvyklou mantru „neoddiskutovatelného přínosu propojování evropských larpových kruhů“ a nechám pouze na vás, nakolik cítíte, že má budoucnost larp tímto směrem rozvíjet. Na Larpvíkend 6 jste srdečně zváni, ať už je váš názor na evropský larp jakýkoli. Pokud tedy máte volný víkend, přijďte vyzkoušet komorní larp a poznat jeho hráče. Smysluplná zábava a usměvaví lidé zaručeni. ;o)

Odkazy:

21 komentářů k příspěvku “Court of Moravia uvádí: Larpvíkend 6”

  1. Drzim palce a gratulujem – vyzera to fajnovo.

    Zaujali ma hry, ktore su podla mojho nazoru za tym, co este dokaze Larp korektne spracovat a odovzdat ucastnikovi. Ja si myslim ze larp ma svoje limity.

    Konkretne by ma blizsie zaujimalo ci hry ako Gaza, pripadne in the Mountains of Madness realizuje scenarisicky ci poradensky niekto, kto podobne utrpenie, ci situacie zazil. Tu sa totiz vyslovene ziada neist do sfery :fantasy: Dik za blizsie info a to podla mna kriticky potrebne pre takyto typ larpu, ktory je uz podla mna za hranicou toho co larp dokaze.

    Tiez mam podotazku tiez nie menej lahku – ako chcete nezmagorit cloveka s absentujucimi podobnymi skusenostami a najma novacika aby si nemyslel, ze naozaj si z toho larpu nieco z kategorie korektnych skusenosti odniesol.

    Myslim to naozaj v dobrom. Nechapem totizto co chcu tieto hry odovzdat a s cim vlastne pracuju co sa tyka do sfery ludskeho podvedomia a vedomia. Lebo ja osobne by som bol nerad aby larpy zacali byt :hrami tych co si myslia, ze zazili gazu:

    To uz je lepsia ta erotika na hre ;o)

    Inak keby som mal co i len o kusok viacej casu tak sa ma nezbavite a sa prilepim na hry typu Zloduchovia v pasci a Korist.

    Tak est raz drzim palce a dik za odpovede.

  2. Všechny larpy prezentované na Larpvíkendu — včetně Gazy a Mountain of Madness — jsou dramatickými hrami, nikoli výukovým prostředkem pro pochopení situace v Gaze nebo duševních šrámů lidí, kteří byli donuceni ke kanibalismu.

    Larpy s těmito tématy nakládají stejně, jako s nimi nakládají filmy. Extrahují z nich dramatické konflikty a na nich pak staví příběh. Rozhodně se nesnaží o stoprocentně věrné zprostředkování skutečnosti — což je v případě takovýchto hrůzných témat rozhodně na hraně možností larpu.

    Stručně a jasně shrnuto: Hrát Mountain of Madness je jako jít na film Přežít (Alive, 1993), nikoli jako být vysazen uprostřed ledové pustiny s jedním balíčkem sušeného masa, třemi tučnými kamarády a bajonetem.

  3. snazil som sa, Lischai, z Tvojej odpovede >vyextrahovat< odpoved na to na co som sa pytal, ale nepodarilo sa mi to. Nemozes to prosim preformulovat? Vdaka.
    To ze pojde hra do dramy a vyuzije dramaticke prvky je sice pekne, ale to by bolo i v pripade imerzii a simulacii. Mna ale zaujimala hlavne ta napln s cim bude dotycna drama pracovat. Bude pracovat s fanatasijnou a teda naivnou predstavou o konflikte v Gaze, alebo to bude viacej docenene co do skusenosti. Tiez ma zaujimalo ako tento rozdiel dokazete vysvetlit ludom – hlavne novacikom.

    Otazky nekladiem ako kritiku, kladiem ich ako to co ma prave na larpoch zaujima. To co si sam pre seba analyzujem.

    P.S. – ale no….Lischai Lischai, ist na Larp je ako ist na film XYZ? ;o) celkom som sa pobavil, hoci pointa toho co si chcel povedat je mi asi jasna, film vs. larp, vzhladom na minulu diskusiu mi prisiel velmi usmevny ;o)

    P.S.2: co do edukativnosti – Som presvedceny na zaklade vlastnych velmi zlych skusenosti s istymi zivotnymi situaciami a na zaklade roznych vyrokoch o kritickych situaciach inych (napriklad vojnovy konflikt) ze ziaden larp toto edukativne podat nedokaze. Ak by to dokazal uz by som to nemohol nazvat larpom (napr. John Young, Vietnam War, osprey publ. – :No training can prepare you for this what was presentet in this war: ). Kym to bude larp tak to proste nedokaze. Ak larp bude edukovat zakladne pocity ktore je mozne zazit na vojne tak bude ucit pocity zle a chybne. Tie sa na vojne v zaklade nevyskytuju.

  4. Já považuju Lišajovu odpověď za relevantní. Samotná forma LARPu bez přidružených cílů jde čistě po zážitku (který s prožitkem reality nemá nic společného). Jako hodnotící kategorie je jen způsob vystihnutí charakteru a zahrání své postavy. Nic víc není podstatné. Otázka, jak moc LARP odráží realitu, je nerelevantní. A srovnání s filmem je v mnoha ohledech na místě, protože sebelepší snímek, který staví na „pravdivé události„ se pravdě nepřibližuje. Maximálně může referovat dílčími znaky o postoji režiséra k určitému aspektu světového dění.
    Gaza je napůl LARPem (má jeho formální prostředky), napůl zážitkovou hrou (což já osobně právě vnímám jako možnost nějakého edukativního přesahu mimo kategorii hereckých dovedností). Přesah inscenovaných zážitkových her těží ze zážitkového obsahu, ale ten nemusí být věrnou kopií reality (ani nemůže, jak už jsem nastínil výše). Ale hlavně je jen odrazovým můstkem k diskuzi a vyprovokování zájmu o problematiku.
    Nechci prozrazovat, oč přesně jde Gaze, ale můžu říct, oč jí nejde. Hráči si nevyzkouší simulaci války, nejde o to v nich rozdmýchat pocit, že válka je nechutná mašinérie a nechat je si omakat její hrůzy. Čili jednodušeji: Nikdo si zde válku neprožije. Pokud bychom byli tak bláhoví a mysleli si to, sáhnuli bychom po jiném konfliktu, který je nám geograficky i národnostně bližší (např. světová válka), protože pro tyto účely by bylo zaměnitelné, zda se jedná o Vietnam, Mogadišo nebo Gazu…

  5. Ach jo, tak dik i za taku odpoved.

    Len opat zopakujem ze ani z Tvojej som sa nedozvedel odpovede na moje otazky. Napriklad, ci je tvorca hry nejako skuseny v tejto oblasti (hociaky konflikt pripade ten v Gaze) a napriklad tu o tom ako to vysvetlite (novacikom) hracom. Nic ine ma nezaujima ako fakt kto a fakt realizacie. Velmi jednoduche z toho pohladu.

    Dovolim si vsak oponovat na to s cim nemozem suhlasit:
    – na LARPe zazitok a prezitok reality (aspon mysleny niekym v niecom) nedokazes oddelit. To je velka zodpovednost od tvorcu hry.
    – podla mojho nazoru je jedna z najdolezitejsich veci, ak chce larp oslovit ludi, to ako VELMI LARP odraza realitu ak bude z podobnej oblasti.
    – film vs. larp no comment ;o)
    – neexistuje hra bez edukativnej zlozky – nepoznam taku. Edukativnost = zodpovednost k tomu co edukujem. To je ale vedlajsie. Poitnou je ze sa edukativnej zlozke nevyhnes – v danom ci hociakom larpe – otazka, ktora ma zaujimala je prave ta ako to novacikovi predostriete, ako sa vyrovnate s moznymi dopadmi na hraca a ako ste osetrili tuto oblast.
    – ak vyprovokujes niekoho k diskusii a zaujmu o problematiku niecim co je inde ako skutocnost tak budes neskor diskutovat o problematike inej ako je skutocnost o ktorej si diskutovat chcel – v preklade budete sa rozpravat o koze a chcete o voze.

    Vdaka za posledny odstavec – co je zatial ta najrelevantnejsia odpoved co som precital – lebo z toho co Gaza nie je je mi jasne ze doterajsie moje prispevky boli zbytocne ;o) Doporucujem to dat i k popisu hry nejak vhodne preformulovane.

    Prepacte za otazky, ale ked sa pytam k larpom nejako ma to pohlti a potom to bezriem zostra prave koli tomu , ze tuzim aby bol larp niecim cim sa asi nikdy nestane. ;o)

    Gaza ma prave prestala zaujimat (nie je to moj typ hry podla toho co citam, nie zeby bola zla) , ale drzim jej palce.

  6. Mám trochu nutkání se ke všemu vyjádřit, ale to je spíš na delší diskuzi o pedagogice zážitku, kterou bych rozhodně nechtěl vést touto formou a hlavně se to, jak vysvítá, netýká toho, co tě zajímá.

    Tedy k věci: Palestinsko-Izraelský konflikt je můj „odborný„ koníček. Neodvážil bych se uvádět něco podobného z jiného prostředí, protože přečtení několika článků z novin bych považoval za nedostatečnou přípravu. Na druhou stranu si myslím, že pro „normální komorní larp„ by to nebylo až tak zásadní, protože jeho cíle vidím jinde, viz. výše. Samozřejmě, že nikoho se zkušeností z letošní války v Gaze v týmu nemáme – tací by se v ČR dali počítat na prstech jedné ruky.

    Co se týče realizace, není výrazným způsobem jiná, než u ostatních larpů, až na delší čas věnovaný vpravení do problematiky pozadí konfliktu, což samozřejmě vyžaduje jisté zjednodušení, resp. vyšší selektivnost informací.

    Užívej larpvíkendu na jakýchkoli hrách, které tě zajímají… ;o)

  7. Vdaka za odpoved. Neda mi, ale z coho je ci bolo doteraz samozrejme to, ze nikoho nemate s takymi skusenostami? Iba teraz prvy krat som to postrehol v tvojej odpovedi (precital som snad vsetko okolo larpvikednu co mate online) – proste sa odpovediam netreba vyhybat a usetri sa kopec zbytocne minutej energie. ;o) Mna to proste naozaj zaujimalo.

    Ja sam mam mnohe (velmi skarede) skusenosti s nasilim i dokonca vojnovym konfliktom v Cecensku – do istej miery. A som v larpovej komunite. Skludom ste mohli mat i vy podobneho tvora, ktory vam podaval sprostredkovane to co ste mohli pre tvorbu hry potrebovat. Vtedy by ma ta hra VELMI zaujimala a isiel by som na nu aj keby voziky padali.

    A este na okraj: Odbornost dat je jedna vec a odbornost pocitov ta druha. ;o)

    Nutkaniu sa nebran ;o) toto forum znesie hocico, hociakej urovne a hociakej dlzky. Viaz nazorov viac rozumu.

    Na forme nevidim nic zle. Snad si treba dat lepsi pozor na vyrokovu logiku. Gaza vo forme dramatickej zazitkovej hry od niekoho, kto nezazil skusenostne konflikt ma naozaj nezaujima. Nehanim hru – iba mna osobne neoslovuje. Ale naopak velmi vyrazne ma zaujima diskusia o pedagogike zazitku. Som naozaj velmi rad ak vysvetlis tvrdenia, ze zazitok larpu XYZ a hry ako takej nema s prezitkom reality nic spolocneho. Pripadne ze to ako larp odraza realitu je nerelevantna a pod. Naozaj uprimne rad si vypocujem iny nazor, podchyteny napriklad prikladom ci skusenostou a rad o nom popremyslam. Dakujem.

  8. Ono „samozřejmě„ se opírá o fakt, že OSN do války v Gaze nezasahovala, tudíž se tam neměli možnost dostat čeští vojáci. Shánět tedy někoho v ČR, kdo v té válce skutečně byl, považuji za prakticky nemožné. Zážitky z jiných válek nepovažuji za nijak podstatné pro tuto hru, protože – jak už jsem napsal – o prožitek „jako z války„ tam nejde. Tudíž nepřikládám „odbornosti pocitů„ z hocijaké války důležitost. Mám kamarády, kteří utekli z Irácko-Íránské války a zažili i boje v Súdánu a přesto nemyslím, že by mi to nějak pomohlo s tvorbou Gazy.
    Odpovědím se nevyhýbám, jen mi z tvého prvního příspěvku nebylo zcela jasné, oč přesně ti jde. Možná jsem jen nedostatečně vnímavý…

    Myslím si, že výroková logika toho, co jsem dosud napsal je naprosto v pořádku. Hra si vytváří svůj vlastní fikční svět (neplést do toho něco jako fantasy světy; je to fikční svět v pojetí Eca, nebo Doležela in Heterocosmica). Čili, není možné – jak jsi ostatně sám naznačil – zprostředkovat pocity lidí, kteří jsou ve válce, stejně jako hráč, který hraje muslima, nebude nikdy přemýšlet jako muslim. To je dle mého názoru onen limit larpů (a ostatně i zážitkových her). Cílem takové hry bude jistě vytvořit silný zážitek v účastníkovi, ale při sebevětší snaze to nebude pocit „byl jsem ve válce„, jako spíš „to, co se tu poslední hodinu a půl dělo, byl fakt mazec„. Jedná se o silný prožitek nějakého konfliktu, který byl vyvolán nastavením hry a interakcí mezi hráči, nikoli simulací konfliktu samotného.

  9. Prvy odstavec preskocim, asi by som velmi dbal na limity vyrokov a teda by som daval dost neprijemne otazky na oplatku a to zbytocne, preto preskocim na nieco co si napisal nizsie a od coho sa da pekne odrazit pre diskusiu.

    Podla mojho nazoru hociaka hra postavena na fitivnomnom svete, bez opory a vztahu k realite a priameho dopadu nan (vyuzitie hry pre zivot) je hra ktora je odsudena na zanik, pripadne zivorenie (staci sa pozriet na stav larpov okolo). Takym si dovolim povedat je i larp, chap vseobecne larpy, ktory nema vztah s realitou a neponuka rukolapny dopad hry na cloveka a nasledny jeho zivot, naozaj realny, ciste egoisticky a surovo v praxi vyuzitelny. Ak ma larp prezit, podla mojho naozru musi odovzdat nieco viacej ako zazitok mimo realnej hodnoty a vztahu s realitou pre hraca.

    Mnou nastolena nemoznost spravit larp aby odovzdal realny zazitok je skor nametom k diskusii. Verim a dufam, ze take hry raz budu existovat a dokonca ma i nejake verzie napadaju. Problemom sa stava iba to, ze akonahle niekto zacne hrat taky larp ako pisem, uz to prestane byt od isteho momentu larpom. Z hladiska teorie. Preto ta fiktivna nemoznost.

    Stale sa ale bude jednat v konecnom pohlade o hru a po ukonceni to opet bude namiesto reality larp. Pocit vsak ostane realny. To je dolezite.

    Larp, ktory si zahraje s ludskou psychikou vo sfere vojny, nasilia, znasilnenia, mucenia, trapenia terroru, a pod. je larp, ktory prekracuje svoju hranicu teoretickeho larpu a zahrava si s psychikou cloveka na urovni na ktoru nema ak je nastoleny do stylu fiktivneho sveta, pripadne pocitov bolo to bomba namiesto aha tak to moze vyzerat.

    Pretoze dovolim si tvrdit, po larpe, ktory prekroci limit, co este larp dokaze odohrat (vojnovy konflikt v style utecenci v miestnosti) su hraci v podvedomi riadne zmeteny. A polovica z nich odide s mylnym pocitom (pomimo to, ze to bol bombastikus zazitok) ze aha takto to asi nejako moze vyzerat (nie nemoze, lebo hras nieco na co tento larp nema) a celkom sa mi to paci a prihlasim sa preto o par dni do dobrovolnickeho zboru mimometcikov do pakistanu. Prehanam , viem, ale nevidim to ani ako nerealne. Na nastolenie pointy to staci.

    Ale ako si naznacil, chapes ze sa nejedna o simulaciu pocitov ludi v Gaze, nasledne bola nastolena mnou otazka, neviem ci nejasna, ale doteraz nie zodpovedana. Ako to chcete vysvetlit novacikom, ze sa jedna o nieco ine, o nieco na co larp nemoze a nebude mat. Aby neodisli s tym mylnym pocitom. Aby to bola naozaj hra pre novacikov. Mna zaujima v principe ten mechanizmus, ako tvorcu hier, ktory s takym niecim mal neraz problemy. Chcem sa iba priucit na cudzej aplikacii, cudzom pristupe k meritu veci.

  10. Mám dojem, že tu diskuzi trochu cyklíš Vratko. De facto, snažíš se dokázat závěr, který je pro daný stav (již dvakrát vysvětlený Čikim) irelevantní. Takže ano, máš pravdu. Larp není simulace reálného konfliktu do té míry, že by to byla zkušenost přímo převeditelná. Lidé, kteří jdou komorní larpy hrát mají tuto představu a není jim tvrzen žádný opak.

    Cílem her na Larpvíkendu je převážně drama (proto to srovnávání s filmem či divadlem), sekundárně pak herní prvky (možnost dosáhnout herních cílů společně či individuálně – tady bychom to mohli srovnat s výpravnou deskovou hrou). O zážitkovou pedagogiku na Larpvíkendu nejde. Jsou jiné akce, které se jí zabývají a pracují se simulací ve hře i následně po hře – argumentaci na téma zážitková pedagogika ano či ne tu nechme na pokoji, to je diskuze vhodná k jinému článku.

    Larpy v podání Larpvíkendu jsou o „hraní si na„ v sofistikovaném rámci (a to ještě ne u všech her) nikoliv o „trenažéru vyhrocené situace„. Možná, že na hru přijde jeden budoucí „minometčík„ či jedinec, co by chtěl raději být elfem ze Shakespeara, než účetním, ale takovému člověku larp nemá co nabídnout a dotyčný to sám zjistí. Patologické chování by mohlo být rizikem, ale považuji jej osobně za tak mizerné, že nemá smysl se tím nějak hlouběji zabývat. To bychom s takovou mohli vypnout televize, internety, počítačové hry a vůbec se strachovat, co kdyby. Kdybychom takovéhoto jedince na komorním larpu přeci jen zachytili, tak se mu budeme individuálně věnovat alespoň do té míry, pokud budeme schopni. V případě opravdové krize jej doporučíme odborníkům – ale jak už jsem psal, to se více bojím toho, že někde začne hořet nebo někoho zasáhne el. proud z jinak vždy bezpečné elektrické zástrčky.

  11. Dik za odpoved. Nechapte ma zle, iste nechcem nic dokazovat, proste diskutujem. Nepovazujem za cyklenie ak poukazujem na nelogickosti v odpovediach pripadne na to ze nie je odpoved ziadna. Ale to je naozaj uz irelevantne.

    Ja nechcem mat pravdu – preveditelnost larpu do realu a jeho priamy vztah s kvalitnou skusenostou je mojim snom a nepovazujem to za nerealne, hoci teoreticky to nerealne je – vid vyssie. Tam nie je potrebne dokazat ci vyvratit ci ma niekto pravdu. Skor vnimat argumenty ze larp iste nie je nieco kde je jeho vztah s realitou irelevantny – opat vid vyssie a ze nema edukacny ucinok. Lebo niet larpu bez takeho ucinku. Toto podla mna musi mat tvorca hier na pameti, lebo inak je to ako ked ide mlade dievca sexovat a netusi a je pplne presvedcena ze kondom je spolahliva ochrana a neotehotnie – potom ratuje potratom.

    Taky je aj stav nasho larpu – kratkozraky.

    Hrani si na neco, bez toho aby to malo nejaky priamy dopad na realitu hraca je skor ci neskor pre neho „blbost„ a preto to tak bude vnimat i celkova spolocnost. Ak sa s tymto nieco spravi bude mat i larp uspech.

    Larp totiz teraz uspech nema.

    Prirovnat larp k napr filmu ked sa jedna o diskusiu o podvedomia cloveka je uplne zcestne a dovolim si povedat, ze by som to cakal iba od cloveka co sa nikdy do ziadnej postavy nevzil. Film to co larp nikdy nedokaze v tejto sfere. Je totiz uplne o inom.

    Ale som kazdpoadne rad ze sa tema diskutuje, lebo citim potrebu o tom hovorit aj v sirsom meritku ako iba s kamosmi pri pive.

  12. Od Dogfood,

    Wau, tuto diskusiu som objavil az teraz, inak by som sa zapojil skorej. Kazdopadne k tomu, ze zazitky z larpu nebudu rovnake ako zazitky z reality nie je velmi co dodat. Samozrejme, ze nebudu, pretoze to nie je realita.
    A prave o to ide, nikto od larpu neocakava skutocne pocity. Pretoze to larp nedoakze vyvolat. Dokaze vyvolat pocity spojene s hanim FIKTIVNEJ postavy vo FIKTIVNOM svete a to je cele. To nakolko su tieto zazitky pouzitelne v praxi je kazdeho osobna vec.
    Kazdopadne Vratko, videl som filmy, pri ktorych som sa vzil do hlavnej postavy ovela viac, ako pri vsetkych larpoch, ktore som hral. Filmy totiz tiez (ostatne ako kazde dramaticke dielo) mozu pracovat s podvedomim a psychikou divaka. Ale tiez nikto nehovori, ze vie, ake tot bolo vo Warsavskom ghette len preto, ze videl Pianistu. Lischai to povedal velmi presne, ze takato hra/film/inscenacia si z reality berie prvky, ktore su pre jej pribeh dolezite. A nie je na tom vobec nic zle. Ostatne tak isto ako nie je nic zle na tom, ze teba takato hra neoslovuje.

  13. Od Veronika Sládková,

    Vím, co Vratko myslí. Vratkovi vadí, že se hrají hry, které svoje vlastní téma budou s největší pravděpodobností bagatelizovat. Myslím, že to, jak moc tohle člověku vadí, záleží na osobních preferencích (radost z dramatického příběhu versus realistická reprezentace tématu).

  14. ad dogfood -> ano je skoda ze je to takto skryte. Prvotne som mal v plane zacat so seriou clankou ale prvy mi nepresiel (asi som neoslovil, plne chapem) tak nahravam diskusie tam kde to aspon nejako ide. Prepac, ze je to tak skryte, suhlasim ze je to skoda ;o)

    Problemom sa asi javi, ze zazitok z larpu podla mna moze byt rovny realnemu zazitku. V princpe plati uz opakovane, iba teoreticky larp skonci v realite, staci ale realitu pouzit ako herny mechanizmus v larpe (tak ako erotiku, boj, intrigy) a je to larp. Toto je uz ale na naozaj dlhsiu a hlbsiu debatu.

    DOKAZE VYVOLAT, OMYL ZE NEDOKAZE, ja od larpu nic ine nechcem ako skutocne pocity. Vagne nahrazky, si moze kazdy nechat a chodit okolo nich a hrat sa na larp. To nie je larp! Pre mna to nie je larp. Larp musi! mat cim oslovit aj v tejto oblasti lebo to je podla mna ta najdolezitejsia uloha kazdej hry.
    Ak hra nedokaze vyvolat ozajstne pocity, bud sa o ne org nepokusil, alebo pri tom zlyhal. Otazkou je iba hranica po ktoru to dokaze…a ta ma velmi zaujima. A po ktoru hranicu je to ochotna spolocnost akceptovat.

    ad veronika -> vdaka za pochopenie aspon jedneho momentu mojej snahy. Len rozsirim, vratkovi vadi, ze orgovia sa zameriavaju na minoritnu silu larpu (vs. spolocnost) a robia z neho uz spomenuty napriklad film. Aj to vacsinou vagny a zbagatelizovany a poskvrneny lenivostou, kratkostou casu a malymi skusenostami orga. Bohuzial take su moje skusenosti. A to ma najviac stve, ze oblast larpu, praca s realnymi zazitkami v hre nikto (vo vseobecnosti) nepresadzuje. Toto je podla mna hlavny nastroj momentum pre ktorukolvek hru, ktora ma oslovit verejnost, cloveka. Hranie sa na nieco co nie ste bez toho aby Vam to nieco dalo do zivota oslovi iba nas geekov, larp ma ale na omnoho viacej. Omnoho viac.

  15. Od Dogfood,

    Môžem sa spýtať Vratko, na základe ktorých larpov toto usudzuješ?
    A k tej realite, larp (a vlastne akékoľvek iné médium) dokáže poskytnúť realistické, uveriteľné pocity, ale nie reálne. Ale to sa už ťaháme za slovíčka. Totiž podľa mňa len realita dokáže poskytnúť reálne pocity a zážitky. Preto pozeráme filmy, čítame knihy a hráme larpy. Aby sme zažili to, čo v realite nemôžeme.

  16. Možno je len celá debata o uprataní si pojmov. Larp nemôže poskytnúť reálne zážitky zo situácií, z ktorých si berie príklad.
    Reálne zážitky z reálnych udalostí poskytujú zážitkové hry, kde nehráš nikoho iného, ale si sám sebou a nepredstieraš situáciu postavy, ale prežívaš situácie ty sám. Reálne zážitky poskytujú adrenalínové športy, a mimochodom dokonca aj život. Larp už vo svojej definícií (nech už je akákoľvek) obsahuje vždy to, že je to HRA a ty si HRÁČ, ktorý sa HRÁ. A to už samé o sebe determinuje, kam larp môže zájsť. Čo mimochodom nevylučuje to, že sa do hry nedá vžiť. Psychológovia by k tomu asi povedali svoje :)
    To, o čom rozpráva Vratko je podľa mňa zážitková hra, alebo možno nejaký prienik larpu a niečoho iného. Pretože larp ako taký, už proste zo svojej podstaty nemá nahrádzať realitu.

  17. v podstate na zaklade kazdeho jedneho larpu, ktory som hral. Na kazdom, aj tom najnaivnejsom som zazil realny pocit vychadzajuci z realnej situacie – realneho rozpolozenia psychiky hraca. Ale to uz je fakt riadne defragmentovane.

    Osobne som naozaj presvedceny ze realita moze byt hernym mechanizmom a teda aj pocit z nej a zaver realny – ak chces nazvi si to realisticky.

    meluzina – dovolim si tvrdit, a mnoho hracov ma ukamenuje, ze ak si chces dobre zahrat a precitit postavu musis sa do nej vzit tak, ze nou budes a ergo sa uz nedokazes odosobnit. Avsak potom uz nehras teoreticky larp. Lebo v larpe musis ostat nad postavou.

    Lepsie je snad ale priklad a pouzijem tvrdsi lebo asi iba tak dojde k pochopeniu toho co chcem povedat. Stelesnujes postavu studentky Anastazie a ides cez park a plnis svoju larpovu bojovu ulohu. Hrac Peter, stelesnuje nasilnika Surovca a dotycnu studentku ma za ulohu znasilnit. Neriesim system a upozornenia. V larpe bez pouzitia reality v nom k ziadnemu znasilneniu nedojde a bude to sprevadzane systemovymy dotykmi. V larpe s pritomnostou reality ako herneho mechanizmu k znasilneniu dojde a aj dopad bude realny. Mna trapi ta hranica, do ktorej larp dokaze zajst, lebo asi je kazdemu jasne ze znasilnenie je uz daleko za hranicou unosnosti. Je jasne ze suboj na sportove kordy je naopak v pohode, tak ako aj hadky, strategie, klamstvo. Kde je hranica do akej sa da v larpe pouzit realita, facka, pastny suboj, bozk? Ako by sa larp dokazal vysporiadat s zapocatou laskou…a pod. Ta hranica je podla mna nejasna. AKonahle bude jasnejsia, tak sa larpovy tvorca nebude bat ju dosiahnut, aplikovat a vytvorit naozaj dobry larp, s realnymi dopadmi. Zapoji mechanizmus reality. Nie nenazyvam to zazitkovou hrou. Snad tolko.

  18. Ale mluvíš o několika věcech zaráz. O tom, co shrnuje tvůj poslední odstavec taky často přemýšlím, ale myslím, že teoreticky uchopit (čili vyznačit ty hranice) je těžký, ba možná nemožný úkol.

    Zcela jinou věcí je to, o čem píšeš před tím. Souhlasím s tím, že hráč, pokud se dobře vžije do své postavy, prožívá reálné emoce. Nemyslím, že se hráč vžije do postavy, spíš by se dalo říct, že postava se vžije do něj. Resp. postavu uzpůsobí během hry tak, aby ji vztáhnul ke své osobnosti, tomu, co bych chtěl prožívat a prožívá to skrze ni. To je ovšem jen kosmetický detail. To podstatné je, že herní realita larpu je vždy fikční. Intuitivně vnímáme, že některé larpy vnímáme jako reálnější spíše, než jiné. Je jasné, že jsme-li zavřeni v místnosti s dalšími superpadouchy a řešíme rébusy (viz. Zlouni), nepociťujeme to tak reálně, jako když řešíme vnitřní konflikty ve vážně míněných dramatech, které lépe odpovídají realitě, kterou známe (např. larp z prostředí rodinných konfliktů). Ale obojí stále zůstává „hraním na něco„. Rozdílná je hloubka emocí, které to v nás vyvolává.

  19. vratko:
    To, co ty označuješ „složkou reality„, je v naprosté většině her podivná, strašidelná zóna na hranici definice larpu. Je to jako hrát dřevárnu do první krve nebo – přetaženější příklad – v rámci hry na gangstery vykrádat skutečnou poštu.
    Ano, nic ti nedá při hraní larpu reálnější pocit z romantické schůzky než když se do dívky skutečně zamiluješ a pak se s ní vyspíš, nic ti nedá tolik adrenalinu jako když někoho skutečně zmlátíš plaňkou z plotu, ale – to už jsme snad někde jinde. Doufám.
    Je normální tendence stírat rozdíl mezi larpem a realitou ale je potřeba zdůraznit, že úplné setření je naprosto okrajový proud na hranici práva, etiky, duševního zdraví a samotného konceptu pojmu larp.

  20. Souhlas s Lischaiem – larp je pořád hra a k tomu patří to, že některé věci nejsou úplně reálné. Protože pokud někoho reálně pobodám nožem, svážu pouty a zavřu do sklepa, aby se na mě nepřišlo, tak asi nehraju larp, ale demonstruju duševně choré jednání.
    Totéž si lze myslet o příkladu se znásilněním – nějak by mě asi nenapadlo v larpu, kde bych dostal instrukce znásilnit spoluhráčku, to skutečně provést. Protože argument „vždyť to byla jen hra„ by mi přišel dost slabej a na palici.
    S tím souvisí i to, že některé věci bys do larpu prostě nepřenesl – a to i za předpokladu konceptu, že larpem bude to, že vystavíš lidi řízenému a připravenému zážitku, jinému než běžně zažívají, ale jinak plně reálnému.
    Ale každopádně jsem přesvědčen, že jde o proud uvažování, který jde mimo – jedna věc je vytvoření iluze reality dostatečné k tomu, aby se člověk dokázal vžít do role a hry, druhá věc je, vytvořit jinou realitu, s reálnými dopady a následky.
    Ale pokud si chce někdo užít reálný larp z drogového prostředí, určitě lze prostě přijít na známá místa, začít shánět drogy a potom dealery sledovat až k jejich dealerům, dělat si poznámky, pracovat na jejich odhalení a pak zkoušet uhýbat nožům a kulkám. V každém větším městě je možné s tímto začít hned teď. Stejně tak si může leckdo vyzkoušet reálny larp o rasové nesnášenlivosti a segregaci – projít se nějakou černou čtvrtí a ptát se obyvatel, jak se mají, je určitě dobrý základ. Reálný larp s válečnou tematikou je dnes jen otázkou nějaké letenky do vhodného konfliktu a sociální reálný larp s nechtěným dítětem a následky je možné si s trochou snahy taky zařídit v horizontu devíti, desíti měsíců…
    Pak o tom klidně může takový průkopník napsat na larpy.cz – osobně bych sice čekal, že žádnou reportáž nedostaneme, protože tento odvážný průkopník bude mrtvý nebo řešít plínky, ale nejsem neomylný.

  21. dik za nazory, porozmyslam, budem sa sem vraciat a to stale ked budem potrebovat vo veci druhy nazor.

    Zatial mi vsak stale vychadza, to, ze hovorite, ze larp nie je schopny dosiahnut to aby emocie, zazitky boli naozaj hodnotne, realne, pouzitelne. POdla mna degradujete hru na nieco mimo realitu. Ja s tym nesuhlasim, Ked moze byt hra medviedat a levicat v prirode velmi prospesna a davat realne zaklady pre zivot, musi to dokazat aj larp ak hrou je. To je ale iba moja viera. Hranice su otazne. Vam opat dakujem za nazory, ktore ma posunu vpred. Dikes.

Zanechte komentář