Přihlásit se | Registrace

Jak (a proč) propagovat

V Česku existuje hned několik internetových kalendářů, na nichž se larpy prezentují. Mohlo by se tak zdát, že snadnému proniknutí akcí do povědomí hráčů téměř nic nebrání. Bohužel, až na drobné výjimky, je opak pravdou. Spoustu larpů v těchto kalendářích nenajdete a při jistém úhlu pohledu by právě tyto bylo možné považovat za ty “propracovanější”. Většina akcí v kalendářích jsou dřevárny, tedy hry pro sice omezený, ale poněkud větší počet lidí. Najít v nich komorní larp nebo malou víkendovou hru pro zvané je téměř nemožné.

Proto zde nejprve stojí otázka, jestli se v těchto kalendářních přehledech zmiňovat i o akcích malých a pro uzavřenou společnost. Teprve poté se ptejme, jak vlastně hru propagovat, nejen aby měla dostatek zájemců.

Odpověď na první otázku je ano. Pokud by někdo chtěl evidovat odehrané hry, jistě by jeho srdce zaplesalo nad možností dozvědět se opravdu o všech. Pokud vím, takové statistiky zatím nikdo nesbírá, což je škoda a jednou z příčin je právě selektivita kalendářů. Fakt, že kalendáře spolu v zásadě nespolupracují, je spíše technickým detailem.

Malým larpům, tedy hrám výrazněji zaměřeným na hraní role, celkově pomohou hojnější reportáže a vyšší informovanost o jejich hraní. Posunou je z pozice menšinových událostí k alespoň střednímu proudu (připustíme-li, že hlavním proudem jsou co do objemu dřevárny). Takové zviditelnění rolového hraní pak může nejen zlepšit kvality larpů obecně (i dřeváren), ale především jeho vnímání. Proto ano, prezentovat larpy, přestože jsou uzavřené a okrajové, má smysl.

Jak je tedy prezentovat? Dávno tomu jest, co se daly stihnout všechny hry v roce, o kterých se člověk dozvěděl. Pryč jsou doby inzerátů v knihkupectvích a jediném celorepublikově distribuovaném časopisku. Akcí je opravdu hodně a nabídka už převyšuje poptávku. Proto už i zde platí dobré jméno a tvrdé zákony zmíněné nabídky a poptávky.

Než se do něčeho pustíte, zkuste si nejprve odpovědět na pár základních otázek. Proč akci pořádáte? Pro koho? Proč ji děláte právě takovou, jakou chcete, aby byla? Už jste něco pořádali? Jak to dopadlo? A kolik lidí o tom asi ví a kolik lidí se o tom mohlo zmínit druhým? Tušíte kam tím mířím?

Hybnou silou nabídky je prezentace. Jsou sice hry, které reklamu ani výraznou prezentaci nepotřebují, těží z léta budovaného jména, ale ty lze spočítat na prstech u nohou a jejich úroveň je vpravdě kolísavá. Vaše prezentace by vás proto měla především uvést a jasně říci, KDO akci pořádá. Hodí se odkazy na vaše minulé pokusy, na hry, na kterých jste byli a zamlouvaly se vám, a na spřátelená doporučení. Nezbytné je uvést kontakt.

Prezentace má jasně říkat CO, KDYKDE. Kromě data a místa konání se pokuste svoji akci zařadit do nějaké škatulky, např. bitva, svět, komorní larp, a žánru, např. fantasy, kyberpunk, postapo. Nebojte se i kombinovat, např. komorní postapo larp s prvky masových bitev. Výrazně tím usnadníte potenciálnímu zájemci orientaci, případně rozhodování.

Prezentace by měla mít formu srozumitelnou pro všechny, tedy nejen pro zkušené účastníky larpů, ale i pro nováčky a třeba novináře. A co víc, neměla by odrazovat. Proto jí před vypuštěním na světlo dejte smysluplnou formu s hlavou a patou, celou ji zabalte do líbivého grafického kabátku, jazykově zkorigujte a nechejte si od přátel zkritizovat.

Vystavit hru na webových stránkách je již pomalu ale jistě nutností, zvlášť pokud chcete zakomponovat i přihlášky. Přidejte ke stažení a připomínkování například pravidla, obrázky pro inspiraci, fotky z minulých akcí a své plány do budoucna. O takovém webu pak nezapomeňte dát vědět. Navštivte diskusní server, spamujte své známé, nebo to opravdu zkuste i přes nějaké noviny. V neposlední řadě přes zmiňované kalendáře. A vždy mějte na paměti své jméno, které tím budujete.

3 komentářů k příspěvku “Jak (a proč) propagovat”

  1. Od Ismael,

    Dodám ještě svoji představu ke škatulkování formátovému a žánrovému, jak Skřeťák uvádí, i když je to spíše hudba budoucnosti:
    Při prezentaci by měla být hra zaškatulkovaná také podle nějakého teoretického modelu (které lze, resp. bude možné najít na Larpedii), ať už pozitivním vymezením (např. hra je velmi insipirovaná Vypravěčovým manifestem), nebo negativním (např. hra rozhodně popírá Meilahtskou školu), nebo zkrátka jen rámcovým načrtnutím (např. hra bude velmi vyhrávačská a mírně imerzivní (podle Trojcestného modelu). Pokud ne, tak alespoň jednoduše říci: „Hráči se budou snažit vyřešit co nejvíce kvestů a postoupit s postavou na co nejvyšší úroveň.„ Tedy nejen jak dlouhá bude a kolik postav v ní bude vystupovat, ale také jak se bude hrát a o co v ní hráčům (nikoli postavám) půjde.

  2. V zasade souhlasim s clankem. Rad bych se vyjadril k nakousnute otazce kalendaru.

    Kdysi vznikl kalendar FAS prave z duvodu, aby bylo jednotne, centralni misto, kde bude vse. Pak vznikly kalendare dalsi, ona centralnost zmizela a myslim, ze nyni je anarchie v informovanosti vetsi, nez byla z pocatku kalendare FASu. Na vine neni samozrejme zdaleka jen pocet kalendaru, ale i mnozstvi akci a samozrejme i to, ze organizatori maji jinou praci, nez obihat vsechno mozne a cpat tam svou akci.

    Mam za to, ze prisla doba kalendare opet sjednotit (a shodou okolnosti me s timtez letos kontaktoval Mealtimer, ktery se snazil uz podnikat i konkretnejsi kroky). Nemelo by to byt stylem mit 1 kalendar, to ukazal vyvoj, ze neprojde. Ale podle me by byla schudnejsi cesta mit jednotnou databazi akci. Ruzne kalendare by pak byly defacto jen front-endy, ktere by pres jednotne rozhrani k db pristupovaly, umoznovaly tam cist i zapisovat. Coz by zarucilo mnozstvi kalendaru, ale jednotne udaje. kazda akce by se objevila na vsech kalendarich. Dokonce treba i to, ze bych svou akci zadal na kalendari FASu a pak nejake detaily editoval na kalendari ASF… Otazka je, jestli nekdo bude mit cas a chut venovat ohromne mnozstvi prace do tohoto nevdecneho ukolu.

  3. Ja som si z clanku vybral jednu podla mna dolezitu poznamku na ktoru chcem reagovat. Prezentovat vsetko a pokial mozno na jednom mieste. Froma viac menej pri zaciatocnom vypise stylu – nazov, typ, abstrakt a info o akcii az tak dolezita podla mna nie je a to najme ak bude v takto ponatom prezentovani aj odkaz na webku a to pokial mozno co najkvalitnejsiu.

    Ale hlavne prezentovat vsetko co sa robi, dat to do povedomia ludom mimo misu. Redaktor ked bude robit reportaz o larpoch, iba siahne po kvalitnejsej informacii, kvalitnejsom prehlade, kvalitnejsiom posudku. Lepsie pochopi scenu larpu. To iste plati napr. pre uradnikov ktori by rozhodovali o akciach a maju napriklad na starosti pripravit posudenie stavu pre schvalovaci proces na ministerstve. Inymi slovami komunita si sama a tu to plati nikolko nasobne, ovplyvnuje svoju prezentaciu a informovanie o sebe.

    Podla mna je vecou spravneho pristupu kazdeho zodpovedneho orga mat akciu zapisanu v takych kalendaroch aj ked sa jedna iba o akciu na pozvanku ci uz uzavretu.

    Co chcem tiez vyjadrit je to ze neexistancia jednotneho kalendaru je vyjadrenim, prosim pardon za uprimnost, malosti komunity a polutovaniahodnym zlyhanim zodpovednych. Tu pomoze iba vyslovene nadneseny pristup nad vecou a dokopanie sa k jednotnemu kalendaru s previazanostou a jeho akceptacou – co musim povedat ze sa z najvacsej miere momentlane dari FAS-u aspon pokial mozem pri svojej zaneprazdnenosti posudit. Povazujem za vyslovene dolezite tvrdo apelovat na hociake zacinajuce stranky ktore maju chut poskytnut kalendar a zacinaju ho tvorit aby zacali pracovat uz s tym co existuje a aby doslo k vstriecnosti na oboch stranach. Inak sa to povezie a bude to kontraproduktivne co je zbytocne.

Zanechte komentář

Nejčastější štítky

Archivy