Přihlásit se | Registrace

Larpová konference 2020: Jak se larpoví tvůrci učí z vlastních (i cizích) chyb

V prosinci se pod hlavičkou spolku Rolling konal první ročník Larpové konference. Jejím tématem bylo Učení se z chyb a s příspěvky vystoupilo 22 českých i mezinárodních řečníků a řečnic. Pokryli přitom širokou škálu témat od přístupů k designovému procesu, přes konkrétní problematiku blackface, psaní obojetných postav, dobrovolnictví, až po fenomény sexuálního obtěžování či úzkostí na larpu.
Konference byla původně plánovaná jako dvoudenní setkání, vzhledem k pandemické situaci se přes překážky uskutečnila alespoň v podobě sobotního online streamu na vlastním Youtube kanále. Níže přinášíme přehled záznamů včetně anotací.

Ako sa (ne)rodí dobrý vzdelávací larp

Lujza Kotryová

V neľahkom súboji s časom príspevku sa vám pokúsim predať niekoľko prostých ale úplne zásadných myšlienok a princípov, ktoré som si osvojila za dekádu tvorby vzdelávacích hier. Viac sa budem venovať tomu, ako sa na tvorbu vzdelávacieho larpu pripraviť, než samotnému designu edu-larpov ako takých. Ako si formulovať cieľ, aké otázky si položiť, pred tým, než sa pustíte do tvorby, aké možnosti vlastne larp (a hry) ponúkajú?

Neúspěch jako přirozená součást designového procesu

Jindřich Estanor Mašek

Pojďme se podívat na fenomén neúspěchu a především jeho roli v designovém procesu. Zaměříme se na jeho smysluplnost a přirozenost výskytu při procesu designování her. Formou narativní analýzy rozhovorů s larpovými designery, kteří svým vyprávěním představovali nasbírané zkušenosti, jsem dospěl k určitým zobecnitelným tezím, které mohou soudobé larpové tvorbě napomoci k tomu, aby neopakovala svá zaškobrtnutí. A nebo věděla, proč škobrtá a vědomě se k tomu mohla rozhodnout.

Larp jako zábava pro teenagery a další larpové předsudky

Zdeněk Strnad

Většina larperů začne s hraním ve velice útlém věku, 9 z 10 hrálo první hru, když jim nebylo 30. Novináři Zdeňku Strnadovi bylo čerstvých 50 let a téměř okamžitě se na larpech stal závislý. Na konferenci bude prezentovat výsledky průzkumu mezi českými larpery, zmíní největší předsudky, které mezi veřejností panují, a nastíní pohled člověka, který se s roleplayingem setkal poprvé ve věku, kdy většina hráčů už s larpy dávno skončila.

Jak tvoříme kostýmový fundus v Cestách Časem

Gábina Houšková Benešová a Tomáš Houška

Máme doma komoru. V té komoře je kostýmový fundus, do kterého umíme obléknout asi sto lidí, kteří pak mohou ztvárnit obyvatele středověkého městečka či paláce za sychravého počasí. V našem příspěvku se dozvíte, jak k tomu došlo.

Obtěžování na larpech: chyby, poučení a prevence

Iva Vávrová, Kateřina Steiner

Téma sexuálního obtěžování v posledním půl roce rezonuje českou larpovou komunitou. Zároveň je ale obklopeno řadou otázek. Co to vlastně obtěžování je? Proč o něm mluvíme? A hlavně, co s ním jde reálně dělat, v čem jsme doposud selhávali a jak to zlepšit? V našem příspěvku se pokusíme základně zodpovědět všechny z nich. Zvláštní pozornost však budeme věnovat možným způsobům řešení a prevence z pohledu hráče i organizátora na základě dobré praxe ze zahraničí i z tuzemska.

Pod Prahou a úskalí obojetných postav

Jakub Janovský

Pod Prahou je městská obsahová hra, jejíž první běhy jsme uvedli letos v létě a chystáme se ji uvádět dále. Coby „larpová antologie‟ má několik velmi rozdílných skupin postav od několika různých autorů, základní design celé hry je ale jednotný, vyjádřený několika pravidly a pokyny původní autorské dvojice. Jedním z takových pravidel je, že každá postava musí mít mužskou a ženskou verzi, mezi kterými si hráč může vybrat. Jak moc jsme si tímto rozhodnutím namydlili schody se vám pokusíme přiblížit v přednášce. Krátce se ale zastavíme i u jiných designových prvků, které nám připadají zajímavé a určitě necháme prostor na vaše dotazy.

Jak jsem dal do hry blackface a proč to byla chyba

David František Wagner

Před lety jsem s partou skvělých lidí napsal „I speak only da Truth„ – hru, která byla provokativní více tématy a myslím celkem chytrá v nějaké práci s archetypy, překvapením a podobně. A naprosto samozřejmě jsme v ní hráče černochů mazali na černo, protože se nám to zdálo jako skvělý nápad. Po pár letech jsme díky kontaktu se zahraničím a podnětům od hráčů tento prvek hry úplně přehodnotili a začali ve hře, kde je rasa extrémně důležitá charakteristika postav, pracovat s úplně jinak založeným označením. Chtěl bych krátce probrat, proč jsme ten make-up vůbec používali, proč jsme ho pak dali pryč a jak to ovlivnilo hru.

Úzkost na larpu a co s ní

Marie Magdalena Bajcurová

Úzkostná porucha se týká velké části společnosti a larpeři nejsou výjimka. V tomto příspěvku se proto můžete dozvědět, co je to úzkost, jak vypadá úzkostná ataka a jak na ni reagovat, pokud přepadne při hře vás nebo vašeho kamaráda a spoluhráče.

Sedm let chyb ve vedení spolku

David František Wagner

Před sedmi lety oficiálně vznikl Rolling a navázal na předchozí roky neformální spolupráce. Za těch sedm let se stihlo poměrně hodně věcí – a v rámci toho jsem jich i osobně dost pokazil. Chtěl bych se podělit o chyby, kterými jsem si s přáteli a členy při spolkové činnosti prošel, co jsme na základě toho zlepšili a jak zvládat dlouhodobý provoz v dobrovolnickém prostředí.

Diskuzní panel: kostýmy

Eva Wagner, Dominika Kovarovičová, Gabriela Houšková Benešová

Zajímalo vás, jak výpravné hry připravují všechny ty krásné kostýmy? Jak se popasovat s vybavením klidně 50 a více hráčů? Jaké jsou výhody a úskalí vlastnění velkého fundusu? O tom více v diskusním panelu za účasti tří zasloužilých kostymérek.

Diskuzní panel: rekvizity a scénografie

Barbora Klapalová, Kristýna Darien Obrdlíková, Jan Zeman

Měli jste už někdy na hře perfektní prostor, ale přemýšeli, jak plně využít jeho potenciál? Jak pracovat s herními předměty a vyprávět tak příběh? V druhém panelu na téma rekvizity a scénografie si na toto téma budou povídat Bára Klapalová, Kristýna Darien Obrdlíková a Jan Zoro Zeman.

How Amazons stirred up an Austrian larp community (Jak Amazonky rozbouřily rakouskou larpovou komunitu)

Olivia Fischer & Robin Gleeson (Austria)

In this talk you will learn about how three Austrian larp projects aimed at putting women in the focus and tried to empower them. We will give an overview of lessons learned and are happy to have a vibrant discussion in the accompanying chat.

V příspěvku Olivie a Robina se podíváme na tři rakouské larpy, které se zaměřily na ženy a na posílení jejich rolí ve hře i mimo ni. Autoři přinesou shrnutí nabytých poznatků a těší se na podnětnou diskuzi.

Before the Jump – Failing in larp (Před seskokem – Selhání v larpu)

Alessandro Giovannucci (Itálie)

Mistakes are a larp organiser’s best friend. But they are difficult friends, who often make us pay dearly for their lessons. In this talk we will discuss, in a dynamic and engaging way, the types of mistakes that can be made and what we can learn. We will analyse examples from some Chaos League larps and think about how cool can be failing. Sometimes.

Chyby jsou nejlepším přítelem larpového organizátora, ale na druhou stranu nám často udělují tvrdé lekce. V tomto příspěvku Alessandro probere typy chyb, které nás při tvorbě larpu mohou potkat, a shrne, jak se z nich můžeme poučit. Také analyzuje příklady z některých larpů italské larpové asociace Chaos League a zamyslí se nad tím, že i selhání může být cool. Aspoň někdy.

Volunteering for larps – Ze German Way! Or is it? (Dobrovolnictví na larpech – Německá cesta! I když…?)

Gregor Mascher (Německo)

Volunteering and organizing Larp events in Germany seems to work differently than in the Czech Republic. Gregor volunteered for events in both countries in the past, as well as co-organized Larp events in Germany. He is taking a closer look at how these differences manifest, taking event size as well as type of volunteering into account, and how the different experiences can influence perception and behaviour in regards to organizing as well as volunteering for said events.

Dobrovolnictví a organizace larpů v Německu se oproti Česku v lecčems liší. Gregor má zkušenosti v dobrovolničení z obou zemí, zároveň larpy v Německu také spoluorganizuje. Ve svém příspěvku tyto odlišnosti podrobně rozebere. Vezme přitom v potaz také velikost akce a druhy dobrovolnictví – a jak tyto rozdíly ovlivňují vnímání a chování týkající se jak organizace, tak samotných dobrovolníků.

How I botched an Urban Larp and what it means for my future (Jak jsem zmasakroval městský larp a co to pro mě znamená do budoucna)

Kevin Blank (Německo)

In this talk I want to talk about „The Wall 2061„ – a „Cyber-city experience„ – the first larp that I wrote and organized, and a complete shitshow (quote from participants). I want to talk about what I’ve set out to do and where it was that I failed with the project; I then want to make a turn and talk about how this influenced me as a designer and what results I am drawing for myself out of it. My hope is that the talk should show a fun format of doing a larp with high ideals, show big trappings but also leave the audience with some hope and inspiration that even complete failure can result in something better and more beautiful.

V tomto příspěvku bude Kevin mluvit o svém prvním larpu, který kdy napsal a organizoval a který byl podle účastníků kompletní propadák: „The Wall 2061 – a Cyber-city experience“. Popíše, jak si projekt představoval a co přesně se pokazilo při jeho realizaci. Také promluví o tom, jak ho tato zkušenost ovlivnila jako designéra a jaké z toho vyvodil závěry. Nakonec ukáže, jaká jsou úskalí tvorby larpu s velkými cíli, a zanechá posluchače v naději, že i z toho největšího neúspěchu může vzniknout něco krásného.

Bude Larpová konference 2021?

Další ročník plánujeme opět v prosinci, koncem léta zveřejníme více informací. Není však zatím jisté, jakou formou proběhne. Pokud by se pandemická situace zlepšila, rádi bychom Konferenci uspořádali offline tak, jak bylo původně zamýšleno. To by nám umožnilo akci rozložit do několika dní, realizovat více souběžně probíhajících linií, zorganizovat praktické workshopy – celkově by akci prospěl osobní kontakt. Přitom bychom rádi opět streamovali online, aby si zážitek mohli odnést i ti, kteří by se nemohli účastnit osobně.

Tak či onak, chceme dát prostor všem larpovým tvůrcům, teoretikům i hráčům, kteří mají co říct – přihlásit se může každý. Chceme se bavit o našem koníčku, otevírat nová témata, sdílet myšlenky i různé pohledy. A budeme rádi, když se i vy podělíte o své zkušenosti, znalosti a názory. Protože když ne vy, tak kdo jiný? :)

Sledujte naši facebookovou stránku pro aktuální informace. V případě otázek pište do FB zpráv nebo na náš mail konference@rolling.cz.

Zanechte komentář

Oddíly kategorie ‘Reportáže’

Nejčastější štítky

Archivy