Přihlásit se | Registrace

Online sezóna plná e-larpů

S propuknutím pandemie a omezením všech shromáždění samozřejmě došlo úhony i organizování larpů všech druhů a velikostí. Přesto se dál hraje: larpy se začaly přizpůsobovat nebo rovnou tvořit pro online prostředí. Navzdory spekulacím, nakolik je to vlastně larp (a jak tomu správně říkat), se samotná praxe nad podobnými filozofickými otázkami nepozastavuje a my se tak v českém prostředí setkáváme s mnoha e-larpy či online larpy, ať už českými originály, nebo přejatými ze zahraničí. V tomto článku vám přinášíme přehled těch her, které se hrály, hrají a mnohdy ještě hrát budou.

Qualia

Jde o překladovou hru ze zahraničí. Mezinárodně se hra těší velké popularitě a proběhla již čtyři úspěšná uvedení. Hlavním jádrem larpu jsou témata jako lidskost, vědomí, technologie, přátelství a umělá inteligence.

Qualia se odehrává v průběhu jednoho víkendu. Hráči a hráčky ztvárňují účastníky pokročilého experimentu, který má za úkol dokázat, jak daleko došel vývoj umělé inteligence a zda UI má šanci být k nerozeznání od skutečných lidí.
Všechny postavy jsou do začátku psané tak, jako by šlo o skutečné lidi – u některých z nich to ale není pravda. Vše se ale odhalí až v průběhu hry.

Postavy a herní skupiny jsou předepsány jako „kostry„, na které si hráči a hráčky mohou navěšet vlastní obsahy. Každá postava a herní skupina mají v sobě obsaženy otázky, na které je před hrou třeba si odpovědět. Žádná z postav nemá fixně určené pohlaví ani gender. Mnohé podrobnosti a konkrétní údaje jsou úmyslně neupřesněné, nebo v dokumentech dodaných organizátory úplně chybí. Hráči a hráčky tak mají možnost si svou postavu promyslet, rozvinout prvky, které je zaujmou a zformovat charakter tak, aby jim poskytl přesně takový zážitek, jaký si z larpu Qualia chtějí odnést.

Larp probíhá na dvou online platformách – Discord (kvůli psaným zprávám) a SpatialChat (ve kterém probíhají hovory). Díky těmto programům je hra (i s ohledem na téma) velmi realistická.

Název: Qualia
Termíny: 1. běh: 14.-16. 5. 2021, 2. běh: 21.-23. 5. 2021. Stále je možné se na hru hlásit.
Počet hráčů: 20 + 5-6 CP
Délka: jeden víkend
Autoři: Mia Devald Kyhn a Adrian Hvidbjerg Poulsen. V českém překladu ho uvede spolek Rolling
Facebook: https://www.facebook.com/qualia.larp
Web: http://qualia.rolling.cz/

Duna: Válka Assassinů

Duna: Válka Assassinů je hra na motivy sci-fi knihy Duna Franka Herberta. Hráči se v ní zhostí rolí zástupců několika frakcí ve světě Duny a svými akcemi rozhodují o jeho dalším vývoji. Podobně jako kniha hra začíná předáním správy planety Arrakis, jediné planety v Impériu, na které se nachází surovina „melanž„ nepostradatelná pro chod Impéria, do rukou rodu Atreides. Předchozí správci, rod Harkonnen, se však z planety stahují pomaleji, než se očekávalo, a mezi rody hrozí konflikt.

Základní setting se od knihy částečně liší a hra má výrazně sandboxový charakter. Jednotlivé frakce jsou značně asymetrické – zatímco jedna se výrazně věnuje politickým jednáním a intrikám, další je zaměřena čistě na hru na Arrakis s důrazem na bojové akce armád atd. Sandboxový charakter hry a asymetrie mezi frakcemi navíc umožňují opakované hraní.

Hromadná jednání mezi hráči a prezentace výsledků hráčských akcí využívají platformu Zoom. Možnost nastavit tématické virtuální pozadí (například fremenská jeskyně či trůnní sál) a vlastní jednoduché kostýmy hráčů dodávají imerzi. Další používanou aplikací je Slack, který slouží zejména pro komunikaci organizačních informací a rychlou výměnu zpráv mezi hráči. Hra je rozdělena na sedm kol, na jejichž konci hráči popíší akce svých armád a hrdinů ve speciálním webovém rozhraní. Část pokynů je vyhodnocována v průběhu večera a hráči tak dostávají nové impulsy k jednání. Rozdělení do čtyř hracích dnů je pak organizátorská nutnost, ke které nás nutí komplexita sandboxových mechanik.

Název hry: Duna: Válka Assassinů
Termíny: 1. běh: 14.-24. 6. 2020 (14 hráčů), 2. běh: 28. 2. – 10. 3. 2021 (15 hráčů),
3. běh: plánujeme na podzim/zimu 2021 (15 hráčů).
Délka hry: 4×4 hodiny (čtyři herní večery)
Autoři: Jan Šedivý, Jakub Slavík, Jan Vaněček, David Vávra
Facebook: https://www.facebook.com/Duna-V%C3%A1lka-Assassin%C5%AF-112136380480301
Web: https://www.duna.games/

Bohové!

V moderním světě téměř totožném s naším žijí bohové skrytě mezi lidmi. Někteří se přizpůsobili tempu současné doby, jiní se smutkem vzpomínají na svá oblíbená století.

Rok 2020 byl rokem podivných událostí a katastrof. Požáry, hejna kobylek, mizející monolity a mnoho dalších. Velké orákulum sezvalo nebešťany na Aethernet, do zvláštního magického koutu internetu. Cítí nerovnováhu ve světě a mělo vidění, že se sejdou. Je na božstvech, aby zjistili, co se se světem vlastně stalo. A kdo za to může.
Ale jako na každém setkání se tu šíří drby, na povrch vyplouvají staré křivdy, vznikají nová spojenectví a někteří z bohů přicházejí s úplně jinými zájmy.

Je to konverzační hra, kde není důležité vyhrát ani všechno vyřešit, ale hlavně si ji užít. Jde o velmi volný formát, hra má minimum pravidel a mechanik. Hráči si píší postavy sami. Po odevzdání postav dostanou přidělené počáteční vztahy, návrhy zápletek, drby a tajemství. Na hře je také umožněný crossgender.

Hraje se přes inovativní SpatialChat – videokonferenční službu, která pracuje se vzdáleností mezi avatary. Můžete odposlouchávat tajné rozhovory, pomlouvat ostatní za jejich zády, přeskakovat od hovoru k hovoru. Díky ohraničení dosahu zvuku a plynulému přecházení mezi konverzacemi ve Spatialu může mluvit víc než pět lidí zároveň.

Dá se hra hrát naživo? Bůh ví. Upřímně řečeno, možná by to šlo, ale nebylo to úplně stejné.

Název hry: Bohové!
Termíny: 1. běh: workshop 10. 4. a hra 17. 4. 2021. 2. běh se plánuje na konec června.
Délka hry: 1,5 hodiny workshop a 3 hodiny hra
Autoři: Tereza „Timi„ Macečková, Bára „Geil„ Nováková, Irena „Narhea„ Kosová, Alena „Kalmiel„ Nekvapilová, Káťa „Katya„ Brožovská a Michal „Mealtiner„ Truhlář pod záštitou organizace Moravian Larp.
Facebook: https://www.facebook.com/BohoveElarp
Web: https://bohove.e-larpy.cz/

Daidalos

Daidalos je civilní hra o odcizení a navazování ztracených kontaktů mezi lidmi. Svět byl zasažen sluneční erupcí, která ztížila život celé Zemi. Byla vyslána mise astronautů, kteří měli ve vesmíru nainstalovat zařízení se schopností odvrátit další podobnou katastrofu. Loď Daidalos odplula a její posádka za sebou zanechala svoje rodiny, přátelé a kariéry. Celé lidstvo upínalo své naděje právě k tomuto projektu. A pak bylo přerušeno spojení. Daidalos zmizel.
Po osmi letech se však objevil první signál. Daidalos je zpět! Vrací se však ti stejní lidé, kteří odletěli? A očekávají je ti stejní lidé, kteří je vypravovali? Byla mise úspěšná? Jen videozprávy ukáží, kde jsou největší trhliny.

Daidalos je konverzační hra o odcizení a hledání cesty zpět. Šest hráčů tvoří posádku lodi Daidalos a šest tvoří blízké osoby, které zůstaly na Zemi. Hráči se skrze videohovory, které simulují zprávy vysílané mezi lodí a Zemí, postupně seznamují se změnami, které v jejich životech nastaly, a hledají, jestli zůstaly ještě nějaké pevné mosty, které by je spojovaly. Hra je členěna do částí, kde probíhají videohovory mezi Zemí a Daidalem, a do částí, kde interagují jednotlivé skupiny sami se sebou. Hrát se bude přes Discord.
Hráči se hlásí ve dvojicích, které obsahují vždy jednoho člověka na Zemi a jednoho astronauta. Hráči se potkávají i s jinými hráčskými postavami, primární obsah však řeší hlavně mezi sebou. Samotnou hru předcházejí workshopy, kde si hráči dotvářejí své postavy. Hráči dostanou postavy s jasným základem vztahů, je v nich ale velká volnost k dotváření. Při workshopech bude kladen důraz na vytváření jak vztahů v primární dvojici, tak vztahů ve skupinách lidí na Zemi a astronautů.

Ačkoliv se hra odehrává v mírné budoucnosti a je zasazena do sci-fi žánru, jejím hlavním cílem je civilní hra o lidských tématech. Ve hře se vyskytuje několik zápletek, je však potřeba počítat s tím, že hra nepředpokládá, že by hráči vytvářeli velkolepé scény a velká gesta. Hlavní těžištěm je právě v tématu odcizení.

Název hry: Daidalos
Termín: 29. května 2021
Počet hráčů: 12
Délka hry: 3 hodiny workshopů, 3 hodiny hra
Autoři: Kamil Buchtík, Roman Čech, Anna Míšková, Tomáš Hampejs, Tom Tychtl
Facebook: https://www.facebook.com/groups/misedaidalos
Web: https://daidalos.larpy.cz/

Rust

Jedná se o larp v počítačové hře Rust, survival postapo sandbox, což se pro larp hodí. Místo vytváření virtuálního prostředí pro larp jsme tak šli opačnou cestou – vytvořili larp podle počítačové předlohy.
Ve hře jsou dvě skupiny hráčů: čeští vědci a neznámí útočníci. Východiskem je situace, kdy vědci provádějící výzkum v oceánu jsou zastiženi bouří a přijdou o GPS. Zamíří k ostrovu pro pomoc s opravami, ale v jeho blízkosti je napadne helikoptéra neznámých útočníků. Loď se potopí, a hra začíná okamžikem, kdy se vědci probouzejí na pláži. Musejí přežít, zjistit, co se na ostrově děje a dát si pozor na druhou neznámou skupinu.

Hraje se v rámci počítačové hry Rust. Hráči potřebují herní počítač, internet a sluchátka/mikrofon. Také se hodí hru vlastnit, ale za účastnický poplatek 120 Kč kupujeme každý běh jednu licenci hry, aby tato překážka časem odpadla. Hlavní interakce probíhají mezi avatary ve hře a přes herní mikrofon: postavy musí být ve hře blízko sebe, aby se slyšely. Na neherní věci a domluvu před/po hře používáme Discord. Tento formát také umožňuje streamování hry na Twitch – není to primárně pro veřejnost. Pokud by hráči ve hře zemřeli, mohou sledovat příběh do konce. Po hře se mohou podívat se na scény, kterých se neúčastnili. Pro organizátory se to hodí pro zpětnou vazbu.

Název hry: Rust
Termín: 1. běh: 16. 3. 2021 (5 hráčů), 2. běh: 5. 4. 2021 (10 hráčů), 3. běh: podzim 2021
Délka hry: 4 hodiny
Organizační tým: David Vávra, Jan Šedivý, Tomáš Daněk, Robby Turek
Facebook: https://www.facebook.com/RustLarp
Design dokument: https://rustlarp.games/

CHATaři

E-larp CHATaři vypráví příběh kamarádů ze školy, které čas zavál na různá místa a přestože přátelství zůstává, k táboráku na jedné speciální chatě se celá parta vrací stále obtížněji…

CHATaři jsou hořkosladkým larpem, který se dotýká témat jako je síla přátelství, dospívání, tajemství, křehké vztahy i vzpomínání na zlaté časy, které se nevrátí.

Hra využívá techniky herních profilů na sociálních sítích, kombinuje jak jeden společný videochat, tak i možnost psaní zpráv mezi jednotlivými postavami. K navození atmosféry je pak jedna z postav kytarista, který během hry několikrát hraje trampské písničky, ostatní se mohou přidat – v takovém případě je pak slyšet jen kytarista, ostatní si vypínají mikrofony, kvůli přenosu zpěvu. Pokud skupina nemá kytaristu, hra s tím počítá a funguje i s tím, že kytarista písně jen pouští (vysvětleno tím, že má např. pohmožděnou ruku apod.).

Hra jinak vyžaduje, aby hráči přečetli předpřipravené postavy, pár jednoduchých pokynů, připravili sobě lehce trampský kostým a samozřejmě, potřeba jsou buřty (vážně!).

Hra jako taková vznikla během (prvního) lockdownu, ale příběh je psaný tak, že celé setkání přátel se má úmyslně odehrávat přes sociální sítě. S pár úpravami by hra šla uvádět i naživo, bylo by zajímavé zjistit, kam by se celé vyznění hry posunulo.

Pokud by někdo po CHATařích toužil, stačí sehnat sobě skupinu hráčů s trampským srdcem a napsat jednomu z organizátorů či přímo na FB stránky larpu. Pak dohodneme termín a opět zapálíme internetový táborák.

Název: CHATaři

Termíny: možno uvést na požádání po předchozí domluvě
Počet hráčů: 6 hráčů (3 ženské role, 3 mužské)
Délka hry: cca 120 minut + 15 minut úvodní workshop
Autoři: Madla Urbanová, Petr Urban, special thanks to Karel Urban
Kontakt: Facebook https://www.facebook.com/CHATa%C5%99i-e-larp-102366014791148

Konec dějin online

Konec dějin online je videokonferenční verze vyjednávací diplomatické hry od uskupení Rolling, inspirované událostmi z let 2006-2014. Staví na bohatých materiálech k mezinárodně-politickému dění, k jednotlivým státům i k hodnotám a postojům jejich zástupců. Hra od účastníků nevyžaduje, aby se v mezinárodní politice sami orientovali, naopak je prostorem k získání nových znalostí a k rozvoji především komunikačních a vyjednávacích dovedností.

Je potřeba internetové připojení s videovstupem a vhodné oblečení reprezentující zemi a kulturu delegace hráče.

Online uvádění ukázalo, že nejde o méně náročný formát, naopak vyžaduje velký díl nasazení a organizace. Podobně se do budoucna počítá s přepracováním obsahu, který bude pro online uvádění přístupnější. Výhodou i překážkou je pak celková délka hry a klíčové je dělit hru do kratších, maximálně dvouhodinových seancí a nesnažit se o naplnění dlouhých bloků. Hra počítá s uvedením v budoucnu, ale přesné datum organizátoři zatím neurčili.

Název: Konec dějin online

Termín: 17.-20. 4. 2020
Délka hry: S přestávkami probíhala ve třech dnech
Počet hráčů: 55
Autoři: David František Wagner, Han Jan Šedivý, Ivana Kuglerová, Ivana Kuglerová, Damita Anna Jordánová, Eolis Bořek Zelinka, Dugong Silvester Bucek
Facebook: https://www.facebook.com/konecdejin
Web: http://konecdejin.rolling.cz/

The Night Before

Larp vznikl z nadšení a okamžitého popudu skupiny organizátorů během jara roku 2020. Děj umisťuje do noci před absolventským plesem na americké high school, na který ale nakonec nedojde. Při vymýšlení postav jsme se řídili pravidlem, že každá postava musí mít důvod bavit s každou další postavou. To předpokládá aktivní dějovou linku, kterou může hráč rozehrát.
Část hry tvoří vztahová linka a část zase detektivní řešení, které vyplývá i právě z online komunikace. Chtěli jsme využít prostředí internetu a nástrojů v něm skrytých k řešení gamistické linky, která zabírá převážnou část druhé poloviny. Cílem bylo posunout hru z běžného paradigmatu konverzačního larpu do něčeho, kde bude hráč diegeticky využívat prostředí internetu k řešení různých hádanek za účelem dosažení herních cílů.

Ke hře je kromě počítače a internetového připojení potřeba i webkamera nebo chytrý telefon umožňující videohovory. Využili jsme FB profilů a připojení přes Messenger. Online formát také umožňuje lepší přehlednost pro organizátora, který může vše sledovat.

Název: The Night Before
Počet hráčů: 6 (3 ženy + 3 muži)
Délka: cca 3 hodiny
Počet uvedení: 20 (duben-červen 2020)
Autoři: Pirosh Martin Buchtík, Evkin Eva Buchtíková, Louda Jiří Rosol, Jakub Jakub Míšek, Genevieve Anna Vrr, Melicharová Julie Artemis, – Veronika Staňková
Larpová databáze: https://larpovadatabaze.cz/larp/the-night-before/cs/1103

E-larp má celý vlastní článek zde.


Zanechte komentář